Odpowiedź łagodna uśmierza gniew; ale słowo szorstkie pobudza do wściekłości. Język mądrych jest miły dzięki mądrości; ale z ust tępych wylewa się głupota.
Księga Przysłów 15:1-2
Lubimy ulegać emocjom i nie lubimy się hamować, bo czujemy się wówczas stłamszeni, ale dobrze, jeśli jednak się stłamsimy w emocjach, ale wykażemy w mądrości. Emocje blokują logikę, a co za tym idzie, nasze wypowiedzi mogą okazać się mało mądre lub wręcz nie na temat, czyli głupie. Żeby tego uniknąć trzeba się uczyć uważnie słuchać i nie odpowiadać, dopóki nie upewnimy się, że na pewno rozumiemy drugą osobę. Powinniśmy dopytywać o szczegóły, zanim odpowiemy, bo często okazuje się, że choć nam się wydawało, że rozumiemy rozmówcę, to tak nie jest.
Chcemy uchodzić za mądrych, ale wyrywając się za wcześnie, możemy okazać się niemądrzy. Kiedy sobie to uzmysłowimy, to albo się zreflektujemy i zaczniemy uważniej słuchać, albo będziemy brnęli w głupotę coraz bardziej. Dopytywanie czy dobrze cię zrozumiałem, może wyglądać, jak rozmowa z dzieckiem (niektórych może to drażnić), ale to niezbędny warunek dla prawidłowego porozumienia. Chcemy zrozumieć drugą osobę.
Dlaczego więc tak często przerywamy drugiej osobie, odpowiadając, zanim wysłuchamy do końca? Czasem dlatego, że nie chcemy, by ta osoba powiedział na głos to, czego się obawiamy, a czasem z braku czasu. W tym drugim przypadku najczęściej wydaje się nam omawiany temat za stratę czasu, więc chcemy pójść na skróty. Warto jednak poświęcić więcej czasu na ustalenie, o co naprawdę chodzi drugiej osobie. To pomoże uniknąć nieporozumień i zachować dobre relacje.
Dopytuj o szczegóły. Jeśli nie masz czasu na rozmowę, to powiedz, że teraz masz problem, by się skupić, bo musisz coś pilnie dokończyć, ale chciałbyś o tym porozmawiać i zaproponuj godzinę, gdy będziesz miał czas. Jeśli twój rozmówca zaczął o czymś mówić, to prawdopodobnie dla niego jest to coś ważnego, jeśli więc sam uzna, że to nie jest warte, by umawiać się na godzinę, to właśnie zaoszczędziłeś.
Są jednak sytuacje, kiedy nie można odłożyć rozmowy, bo drugi raz ta osoba może nie poprosić o nią, to częsty błąd popełniany z dziećmi, których problem może i jest błahy, ale nie dla nich. Wówczas dużo zależy od tego, w jaki sposób odłożymy rozmowę lub musimy coś innego odłożyć i ponieść tego konsekwencje np. kolejna awantura szefa za spóźniony projekt, lub spóźnienie do pracy, albo utrata klienta.
Cokolwiek zdecydujemy, dużo zależy od sposobu, w jaki to przekażemy drugiej osobie. Odpowiedź łagodna i wyczerpująca nie tylko załagodzi gniew, ale też pomoże zrozumieć naszą postawę, a słowa szorstkie, nieprzemyślane mogą mocno zaszkodzić naszym relacjom.
Język mądrych jest miły dzięki mądrości.
Niech więc nasz język będzie miły
Chwała Bogu Ojcu i Panu Jeszu!
Błogosławionego dnia wam drodzy życzę.
Krzysztof Król
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz